fredag 1 januari 2010

Skarpt läge

Imorse blev jag väckt av ett telefonsamtal från chefen 06.30, eller ja, det var ju strax efter mitt eget alarm hade ringt. Han sa åt mig att vi skulle skynda oss upp till Brasset (jag och Eliasson, min pistörkollega), där polisen väntade på oss. Vi fick höra att en person saknades sedan i natt, och polisen hade sökt med patruller och hundar hela natten utan resultat. Shit tänkte jag, detta är verkligen på riktigt! Eftersök är en av de grejer man får lära sig om på Skidpatrullutbildningen, så nu gällde det att fort gå igenom i huvudet vad som är viktigt att tänka på. När vi kom upp till Brasset fick vi prata med insatsledaren och några andra poliser. De förklarade hur läget låg till, vem vi letade efter, och vilka områden de hade sökt av till fots och med bil. Sedan var det bara för oss att ge oss iväg på våra skotrar och söka av de områden vi kom åt. I drygt två timmar höll vi på. Men när anläggningen öppnade vid 9.00 var vi ju tvungna att återgå till vårt "riktiga" arbete, nämligen att hålla koll på anläggningen. Polisen och även fjällräddningen skulle fortsätta att leta.

Jag kan säga att i varje fall jag var ganska distraherad nästföljande timmar. Det är många tankar som hinner flyga genom huvudet! Man har ju hört skräckhistorier om personer som går hem från krogen, påverkade av alkohol, som lägger sig för att "vila" i en snödriva nånstans på vägen hem. Kyla+alkohol är ingen bra kombination, risken för att frysa ihjäl om man lägger sig ute några timmar är ganska stor.

Till allas stora lättnad kan jag säga att denna historien slutade bra. Personen återfanns, oskadd. Han hade bara inte hamnat i sin egen stuga kvällen innan.... :)

7 kommentarer:

  1. Otroligt läskig historia! Skönt att det slutade bra.

    SvaraRadera
  2. Var det killen från Falun som körde bortamatch?

    SvaraRadera
  3. Viktor: Vi får reda på ganska mkt information från polisen, men får inte föra någonting vidare.

    Finns ju säkert fler personer som körde bortamatch på nyårsnatten :)

    SvaraRadera
  4. Tur han att hittades, det kan ju alltid vara bra att få öva på sådana här grejjer också :)

    SvaraRadera
  5. Kul att du visar att de inte bara är lek här uppe. Man ska ha respekt för kyla, vind & snö..

    SvaraRadera
  6. Bra att ni tar allt seriöst och att det finns så bra rutiner!

    SvaraRadera
  7. Troligtvis fler som körde bortamatch, men kanske inte så många som blev anmälda försvunnen på grund av den...

    SvaraRadera