fredag 19 februari 2010

SKRÄMMANDE

Detta inlägg är tänkt som en tankeställare, framförallt till alla korkade människor som envisas med att åka utan hjälm i backarna!

Ta en kik på bilderna här nedan. Hjälmen på bilderna tillhörde en ung man som jag och min kollega Niklas tog hand om tidigare under säsongen. Vet inte hur väl ni ser vad bilderna föreställer, men jag kan berätta för er att de föreställer en hjälm som är totalt kluven i två delar, och hålls ihop av endast det yttersta lagret med tunn plast. Mannen i fråga hade hoppat i ett av de större hoppen här i Stöten, och kraschat totalt i landningen. Har själv sett film på kraschen, och det var ingen rolig historia... Han landade med full kraft mot övre delen av ryggen och nacken/bakhuvudet. Mannen slogs medvetslös av smällen, men vaknade upp efter cirka en halv minut. Mirakulöst nog gjorde han inte illa ryggen eller nacken, och huvudet klarade sig förhållandevis bra - med undantag för en mycket kraftig hjärnskakning och minnesförlust. Han hade bra med skydd på kroppen, hjälm, ryggskydd, bröstskydd, armbågsskydd m.m. Samt var en mycket duktig åkare. Trots detta kan det gå så himla fel. Han hade troligen klarat hoppet mycket bra, om inte en liten pojke svängt in framför honom precis innan hoppet och fått honom ur balans. Med detta vill jag säga att även fast du är en duktig åkare, finns det alltid andra som kanske inte är det, och även den bäste kan begå misstag eller få felskär.




Vågar någon tänka på hur mannens huvud hade kunnat se ut om han inte haft hjälmen på sig?

Senast igår tog jag hand om en ung pojke som åkt utan hjälm, kraschat in i en annan pojke i full fart och slagit i huvudet. Lyckligtvis klarade han sig bra undan med "endast" en stor bula och lättare hjärnskakning. Hans pappa var också med och åkte, och sa ingenting då jag ifrågasatte varför pojken inte hade hjälm på sig, och att han hade haft fruktansvärt tur som inte skadat sig värre. Pojken sa bara lite försiktigt att han glömt sin hjälm i bilen.... Hur fan kan man som förälder strunta i detta? Låta sitt barn åka runt utan hjälm, istället för att gå den lilla biten tillbaka till bilen för att hämta hjälmen.

Jag kan för allt i världen inte förstå mig på de föräldrar som tillåter sina barn att åka utan hjälm.

Är ni inte mer rädda om dem än så?

5 kommentarer:

  1. Förälder till säsongsarbetande ungdomar19 februari 2010 kl. 19:31

    Bra inlägg Linda. Jag är glad att ni som jobbar i Stöten föregår med gott exempel och visar alla där att det är coolt att åka med hjälm. Bra där!

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med, jag är föredetta tävlingsåkare och åker alltid med hjälm. Hur bra jag än är så finns olyckan alltid där. Även om trots det litar på sig själv så kan man ändå aldrig lita på andra som tex pojken som åkte framför hoppet. Jag var själv med om en ruggig olycka med på cykel. Min cykelhjälm var helt paj och stenarna var djupt intryckta i den. Tänk om det hade varit mitt huvud?
    Då hade jag inte kunnat skriva det här inlägget om hur bra det är med hjälm!

    SvaraRadera
  3. Också en förälder till en säsongsarbetande dotter. Det är mer coolt att använda hjälm än att köra utan. BRA inlägg!

    SvaraRadera
  4. Väldigt bra inlägg, kanske några får sig en tankeställare. Är nog bra när barnen får börja som "hjälmfotingar" (små barn som man nästan bara ser hjälm och pjäxor av) så blir det en vana att när skidorna ska på åker hjälmen också på. Är man äldre när man börjar åka slalom borde hjälmen vara en självklarhet.
    Hälsa Johan att Ekbacken bjuder på pudersnöåkning, för här snöar det som aldrig förr.
    Kram/Ulla

    SvaraRadera
  5. Bra där!! Själv åker jag alltid med hjälm efter att ha ramlat och slagit i huvudet (vissa måste learn the hard way, fast det var ioförsig ett tag sedan!). Tycker det är skönt att de flesta ser ut att ha hjälm idag iaf..

    SvaraRadera